Nyhedsbreve er dit vigtigste medie – punktum.

news1
Sidste nyhedsbrev fra Curvii læste 58% af de tilmeldte. Det kostede få ører pr stk. af sende ud og leveringstiden var 1 sekund. Hvad koster din markedsføring?

Ja det er rigtigt. Er du ikke kommet i gang med nyhedsbreve endnu, så har du indtil videre glippet den bedste måde, at kommunikere med dine kunder. Tror du mig ikke, så læs med her.

Der findes mange platforme, som du kan nå dine kunder med. SEO, Adwords, Facebook, Twitter, avisannoncer, mund til mund og mange flere. Problemet er bare, at ovenstående kan være meget usikkert, og svinge fra dag til dag. Fællesnævneren for dem alle er, at det er andres services du bruger, og de bestemmer reglerne. Hvad der kan virke godt i dag, kan være væk i morgen, og hvad gør du så!?

For bare 3-4 år siden blev der spændt guld på facebook, næsten uden man skulle røre en finger. Man kunne samle tusindevis af fans via konkurrencer, og med daglige annoncer kunne man nå dem alle blot med et klik, og det ganske gratis. I dag ser verden anderledes ud, og nu skal man betale for at få vist indlæg til sine fans. Så gik det sjove pludselig af det. Dem der havde satset alle æg på facebook, skulle nu til at se sig om efter et andet alternativ.

Hvad nu hvis facebook gik konkurs og lukkede fra den ene dag til den anden. Det kan jo reelt set godt gå hen og ske. Så har du et problem, hvis facebook har været din eneste platform og indtægtskilde.

SEO er også rigtig godt, især hvis du ligger nr. 1 på alle de gode søgeord, men hvad sker der hvis Google ændre i sin algoritme, og du nu ligger og roder omme på side 4? Så er der ikke mange der finder dig, hvis alle konkurrenterne ligger foran.

Du kan jo bare bruge Adwords så, og købe dig til nogle gode placeringer. Det er kun sjovt så længe klikpriserne ligger på et tåleligt niveau, men det kan 4-5 nye konkurrenter hurtigt ændre på, og så er det lige pludselig kun Google, der tjener penge.

Kan du se, at meget er ude af dine hænder, og det vil være kedeligt at skulle be hver aften man går i seng, for at alt er som det skal være, når man vågner igen. Derfor bør nyhedsbreve også være et medie du bruger. Ikke nødvendigvis det eneste, det er altid godt at sprede sine risici, men det bør være en del af paletten.

Derfor er nyhedsbreve anderledes
Nyhedsbreve gør sig anderledes ved at du har magten. Det er dig der bestemmer spillereglerne, og det er dig der har joystikket. Forskelle er at du ligger inde med dine kunders mailadresser (altså dem der har tilmeldt sig). Bevares, de kan jo altid framelde sig, og det sker da også hele tiden, men med en fornuftig opsætning, burde du kunne få flere tilmeldinger end frameldinger, og så er risikoen minimeret.

Det sker også at folk skifter mailadresse og ikke får sig tilmeldt med den nye, men igen er det enkeltstående tilfælde. Det er svært at forestille sig, at alle de tilmeldte skulle skifte mailadresse samme dag.

Er der så ikke noget der kan gå galt? Jo selvfølgelig. Kernen i dette er som sagt mailadresserne. De ligger et sted, enten hos en service ude i byen, eller ved dig selv. Hvis servicen skulle have et nedbrud hvor de mister alle data, kan dine tilmeldinger i teorien være gået tabt. Har du dem i dit eget system, kan der ske nøjagtigt det samme. Derfor skal du altid huske at tage backup regelmæssigt.

Det er også dig der bestemmer frameldingsprocenten. Er det folk du har lokket til via konkurrencer, som egentlig ikke er spor interesseret i dit produkt, kan de være svære at holde på. Men tænk ikke på det, de vil højest sandsynligt ikke købe noget alligevel. Hellere en liste med 100 interesserede kunder, end en med 1000 der blot er lokket til.

Noget andet du skal tage højde for, er antallet af udsendelser af nyhedsbrevet. Altså hvor aggressiv du må være. Det kan man ikke sige på forhånd, så det er noget du skal teste af. For nogle passer det med en gang i kvartalet, og for andre en gang om dagen. Det kommer helt an på hvor ofte du har nyt at fortælle dine kunder, og hvor relevant de synes det er. Driver du et lille malerfirma, er det ikke sikkert at der sker nok til, at dine kunder vil høre fra dig hver dag, men omvendt har du en modebutik, hvor nye varer flyver ind i pendulfart, skal du bare give den gas.

Hvordan finder man så ud af hvad kunderne kan tåle? Det er meget nemt. Synes kunderne at du sender for ofte, eller med irrelevant indhold framelder de sig. Så hvis du får flere frameldinger end tilmeldinger, bør du stoppe op og finde ud af hvad der er galt. Måske var nyhedsbrevet bare for kedeligt, måske var det sendt for ofte.

Husk på at indholdet i nyhedsbrevet skal være rigtig, og det er her mange begår fejl. Du synes måske det er rigtig fedt, at I har fået en ny faxmaskine på kontoret, og vil gerne dele glæden, men det er ikke sikkert at dine kunder deler din begejstring. Du skal se det fra kundernes side, hvad vil de finde interessant, hvad får de ud af det? Det er ikke sikkert at kunderne kan bruge din nye faxmaskine til noget, men har du åbnet en ny butik eller fået et nyt produkt, kan den nemmere gå lige ind i hjertet på kunden. Det er dig der bestemmer indholdet, der er ingen censur, som på de andre medier.

Tænker du at det er dyrt at producere nyhedsbreve, så tager du fejl. Det koster fra gratis og op til 1 krone pr tilmeldte. Jo flere du afsender, des billigere bliver det. Derudover er det kun din tid du skal betale med. Jeg giver 249,- pr måned og kan afsende op til 10.000 nyhedsbreve. Hvis ikke man kan tjene det ind igen, skal man nok kraftigt overveje om det er den rigtige forretning man har.

Så meget går vi glip af
Nyhedsbreve skabte i 2012 salg for 7 milliarder herhjemme. Næsten hver tredje kunde vil gerne modtage nyhedsbrev fra den butik de handler i, og 40% vil gerne have et ugentligt. For hver gang der bliver brugt en krone på e-mail marketing, giver det i gennemsnit 40 kroner i afkast. Har du noget der fungerer bedre?

Der er skræmmende mange firmaer der går glip af en bid af kagen, og det får blot kunderne til at søge efter produkter ud over grænserne. Vi er for dårlige herhjemme til at komme op på hesten og skabe noget relevant indhold til vores kunder. Det går givet vis den rigtige vej, men der er stadig meget at komme efter endnu.

Dette var meget overordnet, og skulle gerne have overbevist dig om at tage nyhedsbreve med i din markedsføring, hvis du ikke allerede har det. I et senere indlæg, vil jeg gå lidt mere praktisk til værks, og se på hvordan man opbygger verdens bedste nyhedsbrev og får skabt en tydelig ændring på bundlinjen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *