Sådan optimerer du dit checkout flow

checkout1
Sådan ser checkout flowet ud på Curvii.dk. Her er et one step checkout skåret helt ind til benet, der er ingen dikkedarer.

Har du en webshop, har du også et checkout flow. Det er her dine kunder skal i gennem for at betale, og det er her de fleste webshops mister flest kunder. Skal det ikke være sådan i din shop, så læs med her.

Checkout flowet er en meget vigtig del af din webshop, og noget du bør investere den nødvendige tid til at optimere. Som udgangspunkt skal vi have kunderne igennem så gnidningsfrit og hurtigt som muligt. Det er bare langtfra altid at de kan det, og nu skal vi se på hvorfor.

Et checkout flow kan groft sagt være opsat på 2 forskellige måde. Enten med en serie af sider, der hver har felter der skal udfyldes med information, eller også er det hele samlet på én side, også kaldet en one step checkout. Hvad er så bedst? Det kan man ikke komme med et entydigt svar på, så vi kan altså ikke udråbe en klar vinder her.

Det handler altså om hvilket flow der er nemmest at komme igennem. Jeg vil starte med at bruge den mulighed der er standard på din shop. Hvis du ser bort fra antallet af felter og information, er det så nemt at komme helt frem til betaling? Hvis ja, så fint, kør videre med den. Hvis nej, så skift.

Når du har foretaget et valg, skal vi nu til at kigge på hvad der kan optimeres, for tro mig, der er altid noget der kan gøre bedre, og i de fleste tilfælde, er der så meget at man snubler over det.

Noget af de værste af de flows hvor man kan oprette en konto for at komme i gang eller vælge gæstekøb og gå til næste trin. Værre er kun de flows hvor man skal oprette en konto. Væk med kontooprettelse i første trin, og lav evt. en checkbox som kunden kan tjekke af under forløbet, hvis de ønsker en konto til senere brug.

Noget andet der også kan få selv de mest garvede kunder til at give op, er antallet af information webshoppen vil have af man skal udfylde. Som standard viser mange webshopsystemer alle muligheder der er tilgængelig, og  det er her du skal rydde op med hård hånd. Gå det hele igennem og behold kun de felter der er absolut nødvendige.

checkout2
Uden at nævne navne, var dette øverste del af et checkout flow jeg landede på hos et plantefirma. Der er lidt at gå i gang med.

Du har ikke brug for at vide hvor gamle kunderne er, hvilket faxnummer de har, stat, adresse linje 2, eller hvordan de har fundet jer. Bevares, mange informationer kunne være rare at have, men er de ikke et absolut must for at du kan sende varen til dem, skal de helt fjernes fra flowet.

Er der nogle informationer du stadig gerne vil have fat i, kan du prøve at få kunden til at udfylde det på success-siden, altså den side man lander på efter betalingen er fuldført. Her har du fået handler i hus, og kan lige så godt prøve at få det sidste ud af kunden. Det kunne være link til din facebook side, nyhedsbrev, flere informationer du gerne vil have opsamlet eller andre ting.

Noget der kan være i en gråzone er f.eks. telefonnummer. Nogle firmaer bruger det til sende en sms når varen er på vej, og så kan det være brugbart, men har du ikke noget decideret at bruge telefonnummeret til, så, ja du gættede rigtigt, væk med det.

Kig også på dine fragtmuligheder som kunden skal tage stilling til. Har du kun én mulighed, er det unødigt at tage med. Har du flere muligheder, så kig på hvordan du kan opstille det mest logisk og simpelt.

Det samme gør sig gældende for betalingsmuligheder. Jeg tilbød ud over kreditkort, og paypal, men ingen kunder brugte det, og så måtte det væk. Det kan godt være at jeg mister 1-2 kunder om året, ved at de ikke kan betale med paypal, men til gengæld får jeg et mere simpelt flow, og det giver flere salg i sidste ende, hvilket er målet med denne optimering.

Har du ikke et one step checkout flow, men opdelt i sider/steps, så hold øje med hvor mange steps du har. 2-3 steps er optimalt. 4-5 er mange, og 6 eller flere er for mange. Nogle kunder stopper simpelthen før de er begyndt, hvis de på forhånd kan se at der er mange steps. Som med alt andet – keep it simple.

checkout3
Her skal jeg igennem 7 trin for at gennemføre handlen. Det kræver i hvert fald en fuld kop kaffe, og giver måske også et par ekstra grå hår i hovedet.

Kig også på det tekst du har i flowet, hvor meget er egentlig nødvendigt? Lav evt. ikoner ud for felter der ikke giver sig selv, og giv ikonerne en mouseover funktion med hjælpetekst. Derved er hjælpen lige ved hånden, men siden ser stadig clean og overskuelig ud.

Under checkout flowet må der ikke være for mange ting der distraherer, det har du sikkert fattet nu. Derfor skal alt på checkout-siden fjernes, så kunderne ikke lokkes væk. Husk på at de har kommet noget i kurven, og er klar til at købe. Det sidste vi ønsker er at lede dem væk fra denne beslutning. Derfor skal alt barberes væk, der ikke har noget med flowet at gøre.

Det vil altså sige bannere, topmenu, sidefod og hvad du ellers har af forstyrrende elementer. Baggrund og logo beholder du, så der stadig er genkendelighed. Kunden må endelig ikke bliver i tvivl om hvor de er havnet, det skaber usikkerhed. Evt. kan du vise fordele ved at handle hos dig, for at skærpe fortroligheden. Det kan være leveringstid, byttegaranti, telefonnummer eller andre tryghedsskabende fordele ved at handle hos dig.

checkout4
Her vil jeg bare gerne betale, men bliver nemt fristet til at klikke på alt andet der virker mere spændende.

Nu er vi ved at være der. Tilbage er kun småting. Handler du kun med privatkunder, kan du med fordel fjerne momsangivelse. Den er irrelevant for kunden. Test din betalingsgateway, og tjek at du har fået dit logo på betalingssiden. Der er ikke meget ved at have trukket dem hele vejen, og så falder de fra fordi de bliver utryg ved at skulle betale.

Har du fået styr på ovenstående, sidder du nu tilbage med et checkout flow der sparker røv, og suger alle kunderne igennem. Har du andre tips jeg ikke har nævnt her, så smid gerne en kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *