Integration af Facebook pixel, Google analytics og andre tracking scripts – del 1

Lad det være sagt med det samme, jeg er ikke ekspert på området. Jeg stødte blot på rigtig mange problemer med integrering af disse scripts, at jeg blev nødt til at dykke helt ned i området. Derned hvor man egentlig ikke gider komme, men ikke har noget valg.

Det startede en aften hvor jeg skulle udskifte det gamle facebook tracking med den nye facebook pixel på min shop. Man kopier et script fra facebook og paster et bestemt sted på sit website. I sig selv en banal affærer,  men jeg kunne ikke få det til at virke. For at se om alt er som det skulle være, brugte jeg facebook pixel helper, en extension til Chrome. Den fortæller om den kan finde scriptet på den side man står på, og om det indeholder de rigtige data. Jeg fik disse beskeder:

14495362_10208822293009369_8211341949970065802_n

Dette er fra en produktside, der skal modtage 2 forskellige slags data. Først et pageView, der tracker sidevisninger (denne skal være på alle sider på shoppen/sitet) og så ViewContent, der sender informationer om det produkt man kigger på (denne skal selvsagt være på alle enkelte produktsider.).

Den første besked melder ok til pageView. Den anden fortæller at ViewContent bliver loadet 2 gange. Hmm. En hurtig søgning på Google fortæller at det er en helt almindelig fejl der forekommer når man har indsat pixelkoden 2 gange, højest sandsynlig fordi man har hardcoded det ind i en templatefil, og derudover bruger et modul der også indsætter koden.

Hos mig var det ingen af delene. Jeg havde ikke et modul der kunne gøre det, og jeg havde fejlsøgt i timer om koden var indsat flere gange. Det var den ikke. Fjernede jeg ViewContent, forsvandt meddelelsen helt, og tilbage stod kun pageView. Jeg kunne derfor konkludere at koden kun var indsat én gang, men fejlede altså.

Som sagt er jeg ingen ekspert, så det kunne blot være mig det havde forstået noget grundlæggende helt forkert. Jeg allierede mig med Thomas og Janik fra WeMarket der er specialister i facebook annoncering, og de kunne også kun fortælle at koden var indsat rigtigt, det burde bare virke.

Tilbage til tegnebrættet. Hvis koden var rigtig måtte det jo være noget andet der var galt. Jeg undersøgte alt hvad jeg kunne komme i tanke om. Nogle gange kunne jeg ved at reloade med F5, få pixel helper til at give success til både pageView og viewContent, og det var jo mere underligt. Så søgte hjælp på facebook, søgte overalt på Google om nogle havde oplevet lignende med en Magento shop. Prøvede at deaktivere alt caching, kigge efter fejl i htaccess, ændre placeringen af trackingkoden og alt mulig andet. Jeg brugte 3 dage før jeg måtte kaste håndklædet i ringen og sende en mail til the cleaner AKA – Kim Tetzlaff. Han er en af de skarpeste jeg kender, når det kommer til fejlfinding.

Desværre have han ikke så meget tid, men han googlede hurtigt problemet og kom frem med en 3-4 forslag. Dem havde jeg desværre været igennem for længst, og mange gange. Til sidst nævnede han Google Tag Manager(GTM). Af en eller anden grund var det et tool fra Google til at indsætte tracking script, som jeg ikke kendte til. Først tænkte jeg at det måtte være et tool udelukkende til Google Scripts, men facebook har faktisk lavet en guide til at bruge GTM til at implementere facebook pixel. Hmm… det var da et skud værd.

Princippet med GTM er at man logge på webinterfacet. Opsætter alle de tracking scripts man gerne vil have på sin shop, og indsætter ét GMT script på sit site, der efterfølgende selv indsætter alle de tracking scripts, man har opsat i webinterfacet.

Det tog lidt tid at forstå interfacet og sætte det rigtigt op. Der gik også mindst 2 dage før jeg var dus med det. Det meste af tiden gik med at læse forældede manualer, da GMT åbenbart er kommet i en ny udgave, og alt dokumentation er skrevet til den gamle udgave. Tag Assistent extension til Chrome, der kan kontrollere Google tracing scripts, inkl. GMT scriptet er åbenbart også forældet pt. Det blev ved med at fortælle at jeg havde integreret GMT scriptet forkert, på trods af at jeg havde gjort præcis som GTM havde guidet mig til det. Efter mange timers fejlfinding, finder jeg ud af at Tag Assistent er en forældet extension, der kigger efter måden at integrere den gamle udgave af GTM på, hvilket altså er forskellig fra den nye. Man kan altså ikke få den til at acceptere den nyeste udgave af GTM scriptet. For h…… da.

Med den viden kunne jeg begynde at få facebook pixel til at virke igennem GTM. Hvis man følger guiden fra facebook kommer man helt i mål, og så alligevel ikke. Jeg er ikke løbet ind i nogle guides hvor man blot kunne følge den fra A-Z og så havde man en færdig løsning. Alle guides jeg fandt frem til havde en nøje plan, og så lige den nogenlunde samme sætning midt i det hele, hvor der stod noget i retningen af: “så siger du til din udvikler at han skal sørge for at indsætte de rigtige data i scriptet”. Det de havde beskrevet var det rene copy paste barnemad. Det kæmpe hul de undlod, var jo virkelig der man havde brug for hjælp. Hvad nu hvis man også var udvikleren, hvor skulle man så læse?

ViewContent fra facebook pixelen kræver at man indsætter produktdata i koden, men da det nu er GTM der indsætter koden, skal man sende de data til GTM. Her er der forskellige muligheder. Jeg valgte at bruge datalayer. Her laver man et slags array af produktdata, som ligger tilgængelig når GTM bliver kaldt. Den kan så tage dataene og sætte dem ind i viewContent scriptet, inden det bliver indsat på sitet. Det lyder lidt kompliceret, og det er det også hvis ikke man har en guide at gå efter. Det har jeg valgt at lave her. Nu har jeg fortalt om hvorfor jeg valgte at bruge GTM til mine scripts. I del 2 vil jeg helt konkret beskrive hvordan jeg har opsat GTM, så det snakker sammen med min Magento-shop.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *