Skriv dig til side 1 på Google

haj

Er du ikke en ørn til SEO, men en haj til at skrive, kan du stadig ramme side 1 på Google. Lav en kop kaffe og fat tasterne, for nu skal vi skrive os til en større bundlinje.

SEO kan være en svær disciplin at mestre, og selvom det ofte bliver sammenlignet med gode placeringer på Google, er det kun den halve sandhed. Content Marketing er det nye sort. Faktisk er det ikke overhovedet ikke nyt, men for nylig er der kommet stor fokus på netop dette emne, og med god grund. Lægges der kræfter i, kan man opnå rigtig fine resultater. Resultater der arbejder for dig 24/7, helt uden brok og sygedage.

Content Marketing er indhold du skriver til dit website, der skal tiltrække potentielle kunder, gøre dem interesserede i dit produkt, og i sidste ende udmunde i et salg. Du skal bare ikke have salgshatten på når du skriver indholdet, men mere have fokus på at genere noget indhold, der skaber værdi for kunden, og giver ham svaret på den problemstilling han evt. måtte sidde med.

Lad os tage et eksempel. Peter har villa, Volvo og vovse. Hans græsslåmaskine er lige gået i stykker, og overvejer nu hvad det næste tekniske vidunder skal være. Derfor googler han interesseret: “hvilken græsslåmaskine skal jeg vælge”. Du sælger græsslåmaskiner og har en hjemmeside med en Word Press blog. Heldigvis har du for noget tid siden, lavet et blogindlæg med en guide omkring valg af græsslåmaskine. I denne guide fortæller du om de forskellige typer man kan vælge imellem, fordele og ulemper, samt hvad de koster.

Denne guide finder Peter med sin Google søgning. Han læser den, og bliver klogere på sit kommende køb, en elektrisk slåmaskine med 2 batterier. Peter er nu købsmoden, og følger det link du har lagt i blogindlægget, der går direkte til din webshops kategori af elektriske slåmaskiner. Nu står du med en kunde, der er ude efter netop den slåmaskine han sidder og kigger på. Et bedre købsflow fås ganske enkelt ikke. Oddsene for køb er på husets side, og det er dig der ejer kasinoet. Vil du gerne have en krog i kunden, i frygt for at han endnu ikke er helt klar til køb, så giv ham en grund til at tilmelde sig dit nyhedebrev. Hvordan dette bedst gøres i praksis, fortæller jeg om i et kommende indlæg.

wordpress
WordPress er super simpelt at komme i gang med. Det er gratis, og koster dig kun den tid du bruger på at lave blogindlæg.

100% salg eller..?
Vil alle der læser blogindlægget så købe en slåmaskine? Nej, det vil være lige optimistisk nok, men du har fået en potentiel kunde mere til at kende dit navn, og chancen for at han vælger at købe hos dig er markant større, end hvis han ikke kendte til dig. Du har også udvist noget goodwill ved at sætte kunden grundigt ind i emnet, og give svar på hans spørgsmål. Dette giver ekstra plusser i bogen.

Smart, men hvad skal jeg skrive om?
Tag udgangspunkt i dine kunders typiske problemstillinger. Ud fra telefonsamtaler eller mails fra kunderne, ved du hvad de ofte spørger om, eller har sværest ved. Er der tale om et stort firma, er det måske kundeserviceafdelingen der sidder inde med denne viden.

Har kunderne svært ved at træffe en købsbeslutning fordi de ikke ved hvad de skal vælge, så lav en guide der grundig beskriver de forskellige muligheder. Sidder de med et problem de gerne vil have løst, så kom med forskellige løsningsforslag. Savner de inspiration, så vis dem hvad der er nyt på markedet.

SEO
Her er der opnået en 1. plads på Google ved at bruger Content Marketing på en underside.

Content Marketing virker som slik for Google
Alle de indlæg du laver, vil inden for kort tid placere sig på Google, og er der ikke særlig mange inden for din branche der gør det samme, kan du opnå ret gode placeringer, uden at gøre mere. Er du ikke tilfreds kan du hjælpe det hele lidt på vej. Del dine indlæg ud på de sociale medier hvor det giver relevans. Sørg også for at lave links mellem dine forskellige indlæg, til hinanden. I praksis betyder det, at hvis du i dit indlæg om græsslåmaskiner, har en sætning med “reservedele”, så laver du ordret “reservedele” om til et link, der peger hen på et andet indlæg på din blog, omhandlende reservedele. Det giver god harmoni, både for din kunder, men også for Google.

Efterhånden som din blog vokser med super heftige indlæg, vil du skabe en generelt god troværdighed overfor Google, omkring det område du skriver om. Det har den indirekte effekt, at din hoved-hjemmeside (petersslåmaskiner.dk), vil fremstå endnu bedre i Googles øjne. Effekten vil oftest vise sig som en forbedret placering i Google. Dette er en bonus ved Content marketing, og en af de rigtig fede af slagsen.

3 tanker om “Skriv dig til side 1 på Google

  1. Content marketing har helt sikkert sine fordele SEO-mæssigt, men hvis man kæmper om pladserne på Google på nogle tunge søgeord er Content marketing altså ikke nok til at ramme nummer 1. Der er ingen tvivl, at jo mere content marketing og jo mere tekst vil man alt andet lige ryge højere op,

    MEN

    det er meget sjældent nok, hvis man kæmper om tunge søgeord 🙂

    1. Hej Jakob

      Tak for kommentaren. Vi er helt enige på det punkt. Hvis man f.eks. vil højt på ordet “lån” kan det ikke stå alene, men godt content i sig selv, kan også skabe gode links fra gode kilder. Det kræver dog noget værdifuldt indhold der giver merværdi for læseren.

      Heldigvis kan man også gå efter de mindre konkurrenceprægede søgeord/*sætninger, og her er der altså meget at hente med content marketing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *