Hvad koster en hjemmeside?

060508_cr_3500

Godt spørgsmål. Hvad koster en bil? Ja man kan få en ny Peugeot til 69.000 mens en Ferrari koster 4,3 millioner. Prisen varierer altså en del. Det samme gælder for en hjemmeside, for der er mange faktorer der spiller ind.

Hanne der er 68 og har 4 børnebørn, vil gerne have en hjemmeside, hvor hun kan skrive om familiens rejser og hendes nye strikkeopskrifter. Hun er ikke kræsen med designet, ej heller hvor godt den kommer til at ligge på Google, så hun kan fint klare sig med en gratis løsning med reklamer.

Henning er direktør for en dansk shippingkoncern med afdelinger i 44 lande. Han har brug for en hjemmeside på 15 forskellige sprog, et webdesign der passer til virksomhedens designlinje, og 54 specialfunktioner der kræver 5 specialkonsulenter. Dette løber op i godt 2,3 millioner.

Og så er der alt midt i mellem. Du kan sikkert klare dig med mindre end Henning, men har højest sandsynligt lidt flere krav end Hanne, og så står vi med en pris på mellem gratis og godt 2 millioner. Det kan du naturligvis ikke bruge til så meget. Vi skal derfor se på hvilke valgmuligheder du har, i hvilket prisleje de ligger, samt fordele og ulemper ved hver.

Den helt billige hjemmeside
Flere webudbydere tilbyder at du kan få et webhotel med indbygget hjemmeside der kan oprettes med få klik. Der er som regel et par standard designmuligheder, hvor du selv kan indsætte dit logo, tekst og billeder. Her står du altså selv for alt arbejdet, og ender ud med et system med meget begrænsede muligheder. Det koster 10-25 kroner om måneden og kan nærmest ikke regnes for en udgift. Har du minimale krav, og ikke noget imod selv at lægge kræfter og timer i, er dette løsningen for dig.

Den billige
Du  kan også flere steder leje en hjemmeside. Det hedder sig godt nok noget andet, når de ringer rundt og prøver at sælge dig tilbuddet(“Hej, vi har brug for nogle referencer i dit lokalområde, og vil gerne tilbyde dig en gratis hjemmeside, du skal blot betale for webhotellet”), men det er i praksis det der sker. Regn med omkring 3-400 i måneden og hav godt styr på bindingsperiode og opsigelse. Som oftest bliver der ikke lagt særlig meget tid i designet, og produktet i sidste ende er noget tvivlsomt. Nogle er meget tilfredse, andre noget overrasket. Sæt dig grundigt ind i aftalen, inden du siger ja til sådan en løsning, og skriv ikke under på noget før du er helt sikker. Det findes desværre mange brodne kar der levere disse løsninger, så se dig rigtig godt for hvis du overvejer denne model. Den er billig på kort sigt, men med så meget andet man lejer, løber det op i mange penge, som årene går.

Skabelonløsningen
Her hyrer du en webdesigner der kan tage udgangspunkt i en færdig skabelon, og tilpasse, så det passer til dit behov. Ofte kan man her komme rigtig langt for pengene, men du er stadig begrænset i forhold til funktionalitet, hvis prisen skal holdes på et tåleligt niveau. Igen, hvis du ikke har de store krav, kan dette være en fin løsning for dig. Regn med et prisleje på mellem 5-10.000 kroner. Læs mere her.

Designløsningen
Her hyrer du også en webdesigner, men modsat skabelonløsningen, startes der her helt fra bunden, og der laves 100% en hjemmeside der passer til dit firma, både hvad angår design og funktionalitet. Her er der ingen rammer, alt er i teorien muligt. Mange af de platforme der findes til at bygge en hjemmeside op omkring, er i dag meget fleksible. Det gør at de kan udbygges i takt med at dine behov ændres. Du kan starte ud i det små, og bygge på som du får brug for det. Det handler blot om at have det rigtige fundament, og så bygge videre fra det.  Det er en dyrere løsning der tager flere timer at lave, men det kan bestemt også ses på det færdige resultat. Hvad prisen angår, så spænder det meget bredt, men regn med en frapris på 10-15.000 kroner og op.

Hvad skal du så vælge?
Det kommer naturligvis an på dit behov og hvilket signal du ønsker at sende til dine kunder. Det er altid et spørgsmål om prioritering, men ved du at mange af dine kunder vil komme til at finde dig via nettet, og du ønsker at være skarp der, bør du vælge en af de nederste løsninger. Her kan du få et indholdssystem(CMS), der gør dig i stand til selv at vedligeholde hjemmesiden, efter at en designer har sat den op. Det kræver ikke de store kundskaber at ændret indholdet på sin hjemmeside, hvis blot der er valgt et brugervenligt CMS, som f.eks. Drupal. Som med meget andet, kan den dyre løsning, nemt gå hen og blive den billigste over tid. Se det derfor også som en investering at købe en hjemmeside. Det er online markedsføring der gratis arbejder for dig 24/7, hvis det er lavet rigtigt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *