Google Adwords – Genvejen til en 1. plads

bambus-adwords

Har du lavet SEO (søgemaskineoptimering) på din hjemmeside, ved du hvor tidskrævende, og svært det kan være. Synes du at vejen til en 1. plads på Google er for lang, kan du købe dig til den med Google Adwords, og det tilmed fra den ene dag til den anden.

Google Adwords er de reklamer man ofte finder i siden og toppen af Googles søgeresultat også kaldet SERP(Search Engine Result Page). Dette er annoncer betalt af andre firmaer, og det er her Google tjener sine mange milliarder.

Har du en hjemmeside, kender du også vigtigheden i at ligge i toppen af Google på de rigtige søgeord. Som jeg indledningsvis fortalte, kan dette være en både svær, dyr og meget tidskrævende proces ved brug af SEO. I nogle brancher kan konkurrencen være en ulige kamp hvis der er alt for mange om buddet. Og skal man så lade være med at tage kampen op, eller skal man blot vinkle den på en anden måde?

Svaret kan være Google Adwords. Dermed ikke sagt at Adwords er let at gå til, men her kan du direkte betale Google for en bedre placering. Du kan i teorien gå ind på markedet for børnetøj, og sætte en så høj klikpris, at du med det samme bliver nr. 1. Det er så ikke altid at det kan betale sig, hvis vi skal være realistiske, men lad os nu dykke ned og se på hvordan Adwords virker i praksis.

Adwords fungere ud fra et auktions system, hvor den Google kan tjene flest penge på kommer højest. Kort fortalt opretter man en annonce, og tilfører et eller flere søgeord, annoncen skal triggers på. Har man lavet en annonce med børnetøj, og valgt “billig børnetøj” som søgeord, vil annoncen blive vist når en bruger søger på netop dette. Prisen sætter du selv, og lad os sige du vil give 1 krone pr klik på din annonce. Så beslutter Google hvor langt oppe eller nede du skal ligge med din annonce.

Er det så den der betaler mest der kommer højest?
Nej, for husk nu er Google placere annoncer i den rækkefølge som de mener de kan tjene flest penge på. Lad os tage et eksempel:

Du er annoncør A og vil give 1 krone pr klik. Google finder ud af at hver gang din annonce vises 100 gange, vil 10 klikke på den. Google tjener altså her 10 kroner pr 100 visninger.

Din konkurrent er en haj til at skrive gode annoncer, men har valgt en klikpris på 50 øre. Umiddelbart vil man tro at han bliver placeret under dig, men Google finder ud af at han får hver anden til at klikke på sin annonce. For hver 100 visninger er der altså 50 klik til en pris á 50 øre, hvilket giver en samlet indtjening til Google på 25 kr.

Google tjener altså mere på din konkurrent, skønt han har en lavere klikpris, og vælger at sætte ham øverst. Det var meget simplificeret fortalt, for der er andre faktorer der spiller ind. Det har også en betydning hvor relevant din annonce er for de søgeord der er knyttet til. Og det hele skulle gerne hænge sammen med den side de kommer over på, når de har trykket på annoncen. Har du en annonce for blå biler, og sender annonceklik over på en side om røde cykler, er der ikke meget relevans, og det giver også minuspoint, i Googles vurdering af annonceplacering.

Sådan fungere Adwords basalt set, og som du sikkert har regnet ud, er hemmeligheden at betale mindst muligt for den bedst mulige placering. Med andre ord ligger arbejdet i at skrive så gode annoncer som muligt, med de passende søgeord til. Mestrer du det, kan du blive nr. 1 til en lavere pris end din konkurrent.

Hvad nu hvis du får 1000 klik på én dag?
Kan det ikke være farligt? Det hele kan jo løbe løbsk!! Ja og nej. Har du sat det hele rigtigt op, og ved du tjener mere end hvad du bruge, så lad bare klikkene strømme ind. Er du usikker kan man begrænse forbruget, så intet løber løbsk. Du kan sætte en maksgrænse på, hvad du vil bruge pr. dag på Adwords. Det kunne f.eks. være 25 kroner, og når dette beløb er brugt op, stopper dine annoncer med at blive vist, og starter igen næste dag.  Så ved du at du max får udgifter for ca. 750 kroner om måneden, og kan tage det helt roligt.

For at finde ud af om du rent faktisk tjener penge på Adwords, kan du koble det sammen med Google Analytics, og dermed direkte se hvor mange annonceklik, der har ført til salg, og hvilke ord og annoncer der sælger bedst. Tricket er så overordnet set, at luge ud i de dårligst performende og give den gas med dem der hæver din bundlinje.

Kan jeg gøre det selv?
Ja. Det meste markedsføring kan du lave selv, men spørgsmålet er om det er fornuftigt. Det tager rigtig lang tid at lære og blive god til Adwords, og indtil du når et vist niveau, vil mange af de penge du investerer gå til forkerte kunder, der ikke genererer salg på dit website. Din tid burde også være meget bedre givet ud på din forretning, frem for at dygtiggøre din inden for Adwords. Det er altid godt at kende til grundprincipperne, men bedste råd vil være at få nogle professionelle til at sætte Adwords op, og efterfølgende optimere resultaterne. Adwords er nemlig ikke en engangsfornøjelse. Det kræver løbende overvågning, optimering og justering. Det er tidskrævende, især for en ikke øvet.

Hvem bør bruge Adwords
I nogle brancher er der meget konkurrence på Adwords, og så kan det blive en dyr fornøjelse. I andre brancher er det nemmere at komme til, og der er det nemmere at tjene penge. Du bør rådføre dig med en der arbejder med Adwords til daglig, og høre specifik til din branche og dit geografiske område. Under alle omstændigheder bør Adwords ikke være din eneste markedsføring. Det er altid dumt at have alle æg i én kurv. Hav Adwords med i din markedsføring, sammen med eksempelvis SEO og Content Marketing. Så rammer du fra flere vinkler og er ikke så sårbar.

 

 

2 tanker om “Google Adwords – Genvejen til en 1. plads

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *