10 ting du bør vide, før du starter en webshop – del 1

10 ting du bør vide før du starter en webshop

Går du med tanker om at starte en webshop, men ved ikke helt hvad der skal til, har jeg her 10 ting du bør kende til. Medierne har skabt en falsk opfattelse af, at man blot åbner en webshop, hvorefter ordrene strømmer ind helt automatisk, i takt med at bankkontoen stiger. Det kunne være rart hvis det var sådan, men virkeligheden ser desværre anderledes ud. Det er hårdt arbejde at starte en webshop, men langt fra umuligt. Det kræver dog stadig mere at kunne overleve i dag, end for 10 år siden. Hvis du sætter dig godt ind i tingene inden du starter, har du langt større chance for at få skabt det helt rigtigt fundament til din webshop og komme godt fra start. Billedet i toppen er taget et år efter jeg startede min webshop med strømper. Det begyndte med en kasse strømper der stod på gulvet, og så gik det stærkt.

1. Hvilket system skal jeg vælge?
Rigtig godt spørgsmål, men svaret er ikke sort og hvidt. Der findes rigtige mange gode webshop-systemer derude. Hvad der er bedst til dig, afhænger helt af hvilke krav du stiller, hvor stor din shop er, og hvilket teknisk niveau du er på.

Er du et teknisk vidunder, kan du gratis hente og opsætte et webshop-system, men det kræver altså en del teknisk knowhow og tid. Du kan f.eks. se på systemer som Magento, Prestashop eller Woocommerce til WordPress.

Har du mere forstand på det produkt du vil sælge, end det at opsætte en webshop, har du 2 muligheder. Du kan enten lave den dyre, og hyre et bureau eller en konsulent, til at sætte det hele op for dig. Fordelen er at du næsten er klar til at køre, når du får nøglerne til webshoppen. Ulempen er, at det godt kan være en rigtig dyr løsning, at komme i gang med.

Du kan også vælge at leje dig ind på et færdigt webshop-system f.eks. hos scannet eller Shopify. Dette er en billig og nem løsning for at starte op, men du er begrænset af de muligheder udlejeren stiller til rådighed, og du har en fast månedlig udgift.

2. Hvad skal jeg sælge?
Er du i tvivl om hvad du skal sælge, bør du stoppe op og overveje, om du egentlig skal starte en webshop. Selv når shoppen er kørende, er der stadig lang vej til succes, og rigtig meget arbejde før du begynder at tjene rigtige penge. Derfor kan du ikke gå halvhjertet ind i sådan en proces. Du skal brænde for dit projekt på den ene eller anden måde. For mig at se er der 2 slags webshopejere. Dem der brænder mest for deres produkt, men ikke er så tekniske hvad angår online salg, og så dem der ikke kender så meget til det de sælger, men har forstand eller interesse for at sælge på nettet. Du bør være mindst én af disse personer, og har du begge i dig, har du et kæmpe forspring.

Tilbage til spørgsmålet, hvad skal du vælge som produkt. Alt kan i teorien sælges på nettet, men der er fordele og ulemper ved det hele. Du skal bl.a. overveje sådan noget som vægt (tunge varer koster mere at sende), størrelse(store varer koster mere at sende), indkøbspris (dyre varer kræver større start kapital) og konkurrence (der er flere konkurrenter ved børnetøj end på bambus-kuglepinde). Det er også værd at have i mente, hvor meget der kan risikere at komme retur. Tøj kan variere i størrelse og kunden kan have svært ved at vælge den rigtige størrelse, hvor du kan være sikker på at andelen af returvarer vil blive høj. Hårshampoo derimod vil man næsten altid kunne bruge, selv ved et fejlkøb.

3. Hvordan med fragt?
Der findes flere muligheder i dag som f.eks. Post Danmark, GLS, DPD og flere andre. Jeg har kun erfaring med Post Danmark. De er dyre men de leverer varen. Det du skal tage stilling til at hvilke krav du har. Som nystartet og med relativt få pakker, er det måske lige voldsomt nok at starte ud med en professionel frankeringsmaskine. Der findes heldigvis andre alternativer. Vejer dine pakker ikke så meget, og har en forholdsvis lav værdig kan du bruge helt almindelige frimærker eller de nye elektroniske. Fordelen er lave opstartsomkostninger. Med denne måde kan du sende som standard brev eller maxibrev (op til 2 kg). Fordelen er lav fragt. Ulempen er at pakkerne ikke kan spores, og at du selv hæfter hvis pakken bliver væk eller ødelagt under transporten. Vil du have sporring og forsikring skal de sendes som pakke. Dette er noget dyrere, så du skal opveje fordele og ulemper. Både med Post Danmark og GLS kan du få en del rabat når du har noget volumen på dine forsendelser. Til den tid, skal du nok skifte frimærkerne ud med noget mere automatiseret. Fragtfirmaerne har software og udstyr til dette.

4. Hvordan med lager?
Her er der igen 3 muligheder. Du kan have det hos dig selv, hos et eksternt lager(pick & pack) eller i nogle tilfælde bruge dropshipping hos leverandøren. Den første er en billig måde, og det langt de fleste bruger under opstarten. Når du får for mange varer og for lidt plads, kan du leje dig ind hos et pick & pack lager. Du sørger for at få nye varer sendt til lageret. De holder styr på dine varer, og du sender blot ordrerne videre til dem, der sørger for at pakke og afsende. Fordelen er at du slipper fra at pakke selv, og ikke skal have stuen fyldt op med papkasser. Desuden kan du tit få en ret billigere fragt, end hvis du sendte hjemme fra dig selv. Ulempen er at de skal have nogle penge for at opbevare, pakke og afsende. Du mister altså noget fra din fortjeneste, men får til gengæld mere tid til at klare alle de andre opgaver. Sidste mulighed er dropshipping, som nogle leverandører tilbyder. Det betyder at du ikke selv har et laget, men blot sender ordren videre til din leverandør efterhånden som de kommer ind. Dette giver den klare fordel at du ikke skal købe et stort lager der risikere ikke at blive solgt. Bagsiden af medaljen er så at leverandøren tager en større bid af kagen og din fortjeneste altså bliver mindre. Har du ingen eller ganske lidt kapital, kan dropshipping altså stadig gøre det muligt for dig at have en webshop med mange produkter, uden du løber den store risiko.

5. Hvordan med betalingen?
Dette er vigtigt at få styr på længe før du starter, for processen kan være lang. Den hurtige og nemme er at bruge Paypal. Det kan sættes op super hurtigt uden omkostninger. Hvis du ikke kender paypal, er du ikke den eneste, og det er en stor ulempe. Du vil her skære rigtig mange kunder fra, og det er aldrig sjovt.

Du bliver nødt til at have Dankort, Visa og de andre gængse kort, og det er her det blier en smule kompliceret. Det er nemlig NETS der har monopol på Dankort, og de kan være meget tunge at danse med. Oprettelse af en betalingsaftale hos dem sker nemlig når de prioritere det og ikke når du har brug for det. 2-3 måneders oprettelsestid er ikke uhørt, så lav være med at søge om oprettelse dagen før du vil åbne din shop. Gør det som noget af det første inden du starter. Noget helt andet er at man ikke bare bliver oprettet hos NETS. Det kræver godkendelse både af dig, din shop, og i nogle tilfælde også en kreditsikkerhed. Bliver du ikke godkendt, har du et problem. Undersøg derfor hvad der kræves eller kontakt dem i god tid.

Der findes også nogle services hvor du kan tilbyde dine kunder at købe varen nu, men først betale senere. Dette kan være en fordel til de kunder der gerne vil handle hos dig, inden de får udbetalt løn. Til dette findes bl.a. Viabill og Klarna.

Endelig er der bankoverførsel og faktura. Bankoverførsel er lidt mere besværligt, tager længere tid, og du skal manuelt ind og se om pengene er gået ind. Stoler du på dine kunder kan du skippe betalingen på webshoppen, og blot sende en faktura med pakken. Du skal dog tage højde for at det ikke er sikkert at alle betaler til tiden, eller i det hele taget.

I skrivende stund er der en ny løsning på vej, som dog venter på sin lancering. Løsningen er Mobilpay, hvor betalingen sker nemt via mobilen. Dette bliver bestemt interessant og sikkert et must have for alle webshop ejere. Vilkår og betingelser kendes dog ikke endnu.

 

Anden del af blogindlægget finder du her.

 

3 tanker om “10 ting du bør vide, før du starter en webshop – del 1

  1. Man kan også starte i det helt små og vælge en super simpel webshopløsning, som eksempelvis en løsning der kan opgraderes.På den måde brænder man ikke en masse penge af fra starten af. Derudover får man også lige så stille indsigt i de ting som du nævner med lager, markedsføring, distribution osv. Finder man ud af at opgaven er for stor, så kan man trække sig og har på den måde ikke spildt en masse penge. Bliver shoppen derimod en succes, så kan man opgradere til en mere avanceret webshopløsning.

  2. Hej.

    Jeg over meget at starte en webshop, men har lidt spørgsmål omkring indkøb af varer.
    Hvordan får man købt vare hjem til indkøbspris, altså hvem skal man tage kontakt til?

    Tak for den fine vejledning 🙂

    Mvh
    Line Jepsen

    1. Hej Line, rigtig godt spørgsmål. Det kræver næsten et helt blogindlæg at fortælle om det. Hvis det drejer sig om mærkevarer, kan du oftest tage kontakt brandet, der så kan guide dig til den danske eller europæiske distributør. Hos nogle kan du også handle direkte på en B2B shop. Hos nogle kan man købe, blot man betaler forud, og hos andre skal man gøre sig fortjent til det. Jo mere færdig og professionel en shop du har, des nemmere er det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *